tisdag 22 september 2009

Isabellas knäckiga äppelpaj

Ok, mina vänner, då ska ni få receptet på kvällens äppelkakan. Som ni kanske kunde se tidigare så använde jag mig av boken "Äppelkaka och andra äppelfavoriter" av Jon Hansson och Camilla Sjödin. Jag passade på att experimentera lite med receptet, så jag blandade ett recept från boken med ett annat recept som jag hittade en gång i Linda Skugges blogg.



Jag använde mig av en frusen påse äpplen jag frös ner när jag fick massor med äpplen av mamma vid ett tillfälle. Skulle tro att påsen rymde 4-5 äpplen. Lägg ner äpplen i en torr pajform.

Sedan blandade jag de torra ingredienserna och la det över äpplen. Därefter la jag smör på pajen



och ringlade (snåla inte) sirap över. Avslutade med att strö på rikligt med mandelspån.
In i ugnen, 220 grader, i 20-25 min om du har färska äpplen. Jag höll min paj i nästan 35 min eftersom äpplen var tagna från frysen när jag la upp de i pajformen.

Ingredienser
4-5 äpplen
1 dl vetemjöl
2 dl havregryn (hälften fiberhavre)
0,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1-2 msk kanel
drygt 100 g kallt smör 
sirap 
mandelspån



Voila! Hoppas det smakar!

2 kommentarer: